Sen zimowy
Powieść ta po raz pierwszy ujrzała światło dzienne w roku 1973, wydana przez teherańskie wydawnictwo Agah.
Bohaterowie powieści to grupa ośmiu przyjaciół, silnie związanych ze
sobą od dzieciństwa. Wydaje im się, że przebywanie razem uchroniło ich
przed samotnością, jednak koleje losu ich życia pokazują im, jak bardzo
się mylili. Bohaterowie ogarnięci są rodzajem paraliżu duchowego, który
prowadzi ich do przekonania o bezcelowości podjęcia walki o własne
życie, zupełnie jakby ciążyło nad nimi jakieś fatum. Swoje życie
przeżywają w myślach, wspominając przeszłość i żałując marzeń, które nie
zostały zrealizowane. Mimo, że niezadowoleni i rozgoryczeni, wciąż
planują ucieczkę z miejsca, w którym tkwią i rozpoczęcie nowego,
lepszego życia, nie są w stanie zrobić nawet kroku. Zamknięte koło toczy
się więc dalej, odizolowując ich od społeczeństwa i rzeczywistości. Tak
zastaje ich śmierć i starość; śmierć, która jest mniej przerażająca niż
życie.
Sposób myślenia bohaterów plasuje się na granicy tradycji i
modernizmu. Zamiast tożsamości indywidualnej posiadają oni tożsamość
grupową. Sytuacja ta jednak stopniowo rodzi w nich bunt i sprawia, że
szukają zmian. Przypomina to sytuację, w której społeczeństwo bliskie
jest eksplozji, jednak nie wybucha.
Po ukazaniu się tłumaczenia powieści we Francji autorka usłyszała, iż
powieść ta jest zapowiedzią rewolucji 1979, odbiciem stanu świadomości
ówczesnego społeczeństwa irańskiego. Bohaterowie pragnąc zmian i jakiejś
rewolucji, która oczyści ich z tradycyjnego sposobu myślenia tkwią
nieruchomo w miejscu, w którym nie wytworzyła się jeszcze
odpowiedzialność za siebie, a niezależność traktowana jest jako
odchylenie od norm przyjętych przez społeczeństwo. Oderwanie się od
rodziny i tradycji jest niebezpieczne i bolesne. Przekonuje się o tym
jeden z bohaterów, Ahmadi, który chce być sobą i oderwać się od grupy.
Przydarza się mu jednak wiele nieszczęść: stojąc przy oknie, dostaje w
głowę kamieniem, spadając ze schodów łamię nogę itd. Przyjaciele
uważają, że pech towarzyszy mu, gdyż chce sam podejmować decyzje i
zachowuje się inaczej niż oni. Dają mu do zrozumienia, że jeśli będzie z
nimi, nic złego mu się nie przydarzy. Jego próby bycia niezależnym i
samodzielnym kończą się odrzuceniem przez grupę. Odrzucenie przez
społeczeństwo spotyka także Dżalilego. Wykształcony, próbujący zmienić
świat, zniesmaczony marazmem przyjaciół (Ktoś, kto chce iść, nie pyta, nie czeka. Po prostu idzie, s.39) popełnia "błąd", gdyż za dużo myśli i zaczyna mówić. Przyjaciele dostrzegają różnicę między sobą i nim (On jest z innej gliny. Różni się od nas,
s.98). Bojąc się słów Dżalilego, które mogą zburzyć ustalony porządek
życia, w cichym przyzwoleniem doktora związują go i zostawiają w
piwnicy...
Dorota Słapa
http://www.literaturaperska.com/goli/sen.html
http://www.literaturaperska.com/goli/sen.html
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر