شنبه، بهمن ۱۵، ۱۳۹۰

کوتاه گفته ای از شمس لنگرودی درباره شیمبورسکا

محمد شمس لنگرودی متولد سال 1329، شاعر، نویسنده و محقق ادبی و استاد دانشگاه است. از میان آثار او می توان از "رژه بر خاک پوک" ، "قصیده لبخند چاک چاک" و "تاریخ تحلیلی شعر نو" نام برد.


شمس لنگرودي و شيمبورسكاخبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
محمد شمس لنگرودي معتقد است، شيمبورسكا از معدود شاعراني بود كه شعرهايش شايستگي معرفي به جهان و برنده‌ي نوبل ادبيات شدن را داشت.
اين شاعر در پي درگذشت ويسلاوا شيمبورسكا ـ شاعر لهستاني ـ در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: در سال 1996 كه شيمبورسكا برنده‌ي نوبل ادبيات شد، مارك اسموژنسكي، محقق برجسته‌ي لهستاني، كه آن روزها در ايران به سر مي‌برد، شعرهايي از اين شاعر مطرح لهستاني را به فارسي ترجمه كرد. آن روزها فرصت خوبي بود كه از اسموژنسكي درباره‌ي كيفيت شعر شيمبورسكا سؤال كنم.
او در ادامه افزود: اسموژنسكي مي‌گفت، شيمبورسكا دو گونه شعر دارد؛ شعرهايي كه مخاطب عام كم‌تر با آن‌ها سروكار دارد و از طرفي، سروده‌هاي ديگري كه با توجه به دقايق شعري سروده شده است و مورد توجه مخاطب عام نيز قرار مي‌گيرد.
شمس لنگرودي گفت: اهميت برجسته‌ي شعر شيمبورسكا، طنز رندانه‌ي او بود كه با جابه‌جايي اشياي روزمره و باورداشت‌ها اتفاق مي‌افتاد.
اين شاعر تأكيد كرد: طنزهاي شيمبورسكا عمدتا رويكرد فلسفي دارد و اين طنزها در اهميت دادن به زندگي است. در طنزهايي هم كه درباره‌ي مرگ دارد، آن را دست مي‌اندازد. من كم‌تر شاعري را ديده‌ام كه شعرش به ظاهر اين‌قدر عاميانه و در عين حال اين‌قدر دقيق باشد. اين‌ها در ترجمه‌هاي شعرهاي او هم مشهود است؛ اما آن گفت‌و‌گو با اسموژنسكي اين مسأله را برايم مسلم كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر