سه‌شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۰

کنفرانس ایران شناسی در کراکفِ لهستان برگزار شد

هفتمین کنفرانس مطالعات ایرانی از تاریخ 7 تا 10 سپتامبر 2011 با شرکت بیش از 200 شرکت کننده ایرانی و غیرایرانی، این بار در شهر کراکفِ لهستان، با تلاش بخش ایران شناسی دانشگاه یاگلونی، برگزار شد.

در این همایش که با نظم و کاردانی فراوان ترتیب یافته بود، سخنرانان و شرکت کنندگانی از بیش از 25  کشور دنیا از جمله آذربایجان، آلمان، آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، ایران، ازبکستان،اتریش، ارمنستان، اسرائیل، اربیلِ عراق، اوکرایین، تونس، تاجیکستان، دانمارک، روسیه،  ژاپن، سوئد، سوئیس، فرانسه، کانادا، مجارستان، نروژ و هلند حضور داشتند.

سخنرانی ها زیر این عناوین طبقه بندی و هر روزه  همزمان در هفت سالن مختلف ارائه شدند: مطالعات دینی، زبان شناسی، هنر و باستان شناسی، مطالعات فرهنگی، تاریخ. سخنرانی ها عمدتاَ به زبان انگلیسی، ولی چند مقاله به زبان فارسی و تعداد اندکی نیز به زبان فرانسه ارائه شد. این کنفرانس بزرگ هر چهار سال یک بار در یک کشور و کنفرانسی کوچک تر که زیر مجموعه همین کنفرانس می باشد هر دو سال یک بار تشکیل می شود.

دیدار از نسخه های خطی موزه  "چَرتُریتسکی" (Czartorytski) و تماشای فیلمی مستند در دو سانس، از دیگر برنامه های همایش بود که به صورت آزاد برای علاقه مندان در نظر گرفته شده  بود.

مهمانی شام در محل شهرداری کراکف و به دنبال آن  کنسرت گروه " نیریز" با  همنوازی دف آنا مارچینفسکا، تار محسن حسینی و نی محمد رسولی از برنامه های جانبی همایش بود که مورد توجه بسیاری از شرکت کنندگان نیز  قرار گرفت.

گله ای نیز از سفارت جمهوری لهستان برای این  که به برخی از دعوت شدگان به کلی ویزا داده نشد  و برای بعضی دیگر به سختی روادید صادر شد. و تشکر از سفارت جمهوری لهستان که برای تعدادی دیگر از مهمانان، ویزا صادر کرد.

با عرض یک "دست مریزاد" صادقانه و یک "خسته نباشید" محکم به همه دست اندرکاران این همایش و به امید هر چه پربارتر شدن این گونه کنفرانس ها.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر