پنجشنبه، اسفند ۱۹، ۱۳۸۹

ضرب المثل ها و اصطلاحات (4) / اشک تمساح ریختن

 مطلب زیر از خانم کاتاژینا زینس، دانشجوی سال اول کارشناسی ارشد رشته ایرانشناسی می باشد. از ایشان سپاسگزاری می کنیم.

اشک تمساح ریختن
اشک تمساح اصطلاحیست که در چندین زبان دنیا وجود دارد. مردم از این ضرب المثل استفاده می کنند برای توصیف کردن گریه ای که دروغین است. یعنی از روی دلسوزی پدید نمی آید بلکه وقتی کسی از روی ریا و تدلیس اشک می ریزد، گفته می شود: اشک تمساح می ریزد.
این ضرب المثل اساس تاریخی ندارد اما از یک پدیده طبیعی گرفته شده است. این پدیده قابل توجه این است که در دنیای واقعی، تمساح قدرت اشک ریختن دارد ولی اشک های او ابراز احساسات نیست.
پیش از تحقیقات در این زمینه، مردمان قدیم اعتقاد داشتند که تمساح از راه اشک ریختن  غذا به دست می آورد. به عقیده مردم قدیم، اشک تمساح مسوم کننده است. تمساح دراز می کشد و مانند جسد، بی حرکت می ماند. بعد مایعی از چشمانش خارج می شود. در این هنگام حیوانات دور او جمع می شوند. وقتی که به تعداد کافی حیوان به دور تمساح حلقه زد، تمساح شکار را آغاز می کند.حیوانات در اثر سم موجود در اشک تمساح، نمی توانند فرار کنند، پس تمساح به راحتی آن ها را شکار می کند.
تحقیقات زیست شناسان نشان می دهد که انسان تنها موجودیست که از غم یا خوشحالی زیاد گریه می کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که تمساح و لاک پشت، کنار چشم غددی دارند و از آن غدد گاه گاهی آب نمک خارج می شود.

پنجشنبه، اسفند ۱۲، ۱۳۸۹